featured image

Aangrijpende muziek

We hebben Lars Wouters gevraagd met collega musici een programma te maken rond ‘Quatuor pour la fin du temps’ van Messiaen, één van de aangrijpendste stukken van de kamermuziek van de twintigste eeuw. Lars en zijn collega’s maakten een gevarieerd programma rond dit stuk.

Lars speelt dit concert met:
Heleen Hulst – viool
Timora Rosler – cello
Gerard Bouwhuis – piano

Klarinet, viool, cello en piano

De bezetting voor dit concert biedt tal van combinatiemogelijkheden. Het begint met een trio voor klarinet, viool en cello van Johann Baptist Vanhal, een tijdgenoot van Haydn. De sprong naar het eerste pianotrio van Sjostakovitsj is minder groot dan hij lijkt: het betreft een jeugdwerk van de componist, muzikaal zeker volwassen, maar nog niet getekend door het lijden dat hem zou overkomen. Verder is daar de muzikale kameleon Krenek, die een trio schreef voor klarinet, viool en piano. Pas in het laatste stuk horen we alle musici aan het werk: Messiaens ontroerende Quator pour la fin du temps, ontstaan in 1941 in een kamp voor krijgsgevangenen, van wie Messiaen er één was.